Azerbaijani Lavash on the UNESCO list — Азербайджанский Лаваш в списке ЮНЕСКО

lavashThe culture of preparation flatbread  (lavash, katyrmy, zhupki, yufki) is a widespread tradition in Azerbaijan, Iran, Kazakhstan, Kyrgyzstan and Turkey. In Azerbaijan, it is baked for centuries in all regions. Here it is mainly called Juha or Lavash. Generally, in preparation of flatbread  the members of one family are involved, but in rural areas in this process neighbors also can be involved. The flatbread cooked in the oven or on a metal plate divided into ordinary and celebratory feasts, birthdays and weddings as well as funerals. Separation of bread accompanied by words of encouragement and good wishes. This tradition has been typically passed down from master to student for centuries, it is an expression of hospitality and solidarity, and also symbolizes the common cultural roots and strengthens the sense of belonging to a community.

In Azerbaijan and Iran accepted to put a flatbread  on the shoulders of bride or sprinkle over her head, which symbolizes the wish and prosperity for a young family; flat bread in Turkey handed out to neighbors of newlyweds. In Kazakhstan, where the flat bread usually served at the funeral, believed that the bread should be prepared for protection deceased, and distribution of bread in Kyrgyzstan is considered to be a guarantee of the best after-life of the deceased.

Mahmoud Kashgari’s world-wide-known Turkish-Arabic “Divani-Lugatit-Turk” dictionary of 1072-1074 years contains information  that at that time in Azerbaijan was prepared thin bread. About flatbread was written in ancient book «Kitabi Dede Korkut» under the name «Bozlamadzh». The Azerbaijani literature provides essential information about lavash by the greatest poets and writers, including Nizami Ganjavi, Mehseti Ganjavi, Khagani Shirvani.

62165

Культура приготовления хлебной лепешки (лаваша, катырмы, жупки, юфки) является широко распространенной традицией в Азербайджане, Иране, Казахстане, Кыргызстане и Турции. В Азербайджане ее пекут столетиями во всех регионах. Здесь ее в основном называют «юха» или «лаваш». Как правило, в приготовлении хлеба участвуют члены одной семьи, однако в сельской местности в этом процессе также могут участвовать и соседи. Хлеб, приготовленный в печи на металлической пластине или в котле, делится во время рядовых и праздничных застолий, в дни рождения и свадеб, а также на похоронах. Деление хлеба сопровождается подходящими по случаю словами ободрения и добрых пожеланий. Традиция передается непосредственно от мастера ученику, она является выражением гостеприимства и солидарности, а также символизирует общие культурные корни и укрепляет чувство принадлежности к сообществу.

В Азербайджане и Иране лаваш принято класть на плечи невесты или рассыпать над ее головой, что символизирует пожелание процветания молодой семье; в Турции лепешки раздают соседям молодоженов. В Казахстане, где лепешки принято подавать на похоронах, верят, что хлеб должен быть приготовлен для защиты умершего, а в Кыргызстане раздача хлеба считается гарантией лучшей загробной жизни умершего.

Также этот вид хлеба упоминается в книге знаменитого тюркского филолога Махмуда аль-Кашкари, где указано, что в те времена в Азербайджане готовили тонкий хлеб (1072-1074). Кроме того, о лавашах было написано в Китаби Деде Горгуд, где они фигурируют под названием «Бозламадж». В Азербайджанской литературе даётся информация о лаваш-е в работах величайших поэтов и писателей, таких как Низами Гянджеви, Мехсети Гянджеви, Хагани Ширвани.

 

 

 

Facebook Comments